Fra 1. februar får alle strømkunder nytt kontaktpunkt

Fra 1. februar får alle strømkunder nytt kontaktpunkt

Fra februar er det kraftleverandøren din du må kontakte hvis du skal endre opplysninger som postadresse, fakturaadresse, mobilnummer eller epostadresse - eller hvis du skal flytte.  I februar settes nemlig Elhub i drift.

Elhub er navnet på den nye sentrale databasen som Statnett har ansvaret for å drifte. Når den settes i drift i februar, endres rutinene for å melde fra om ny postadresse, mobilnummer og epostadresse. Det samme gjelder hvis du skal flytte. Fra 1. februar må du kontakte kraftleverandøren din og melde fra om flytting!

Lofotkraft vil ikke lenger få anledning til å registrere endringer i kundeopplysninger når Elhub er satt i drift. I stedet vil vi motta meldinger fra kraftleverandørene via Elhub, sånn at kundeopplysninger holdes oppdatert også i vårt kundesystem. Kraftleverandøren vil også sende oss meldinger om inn- og utflyttinger for kundene de har i Lofoten.

Vær også oppmerksom på at du ikke kan oppdatere dine kundedata gjennom våre løsninger (Min Side på lofotkraft.no og Lofotkraft Kundeapp). I stedet må du bruke de selvbetjeningsløsningene som kraftleverandøren din tilbyr.

Senest 18. februar vil vi også legge ut lenke til Elhub kundeportal, der du logger på med BankID og får tilgang til å se eget/egne målepunkt.

Et av målene med innføringen av Elhub er at du som kunde skal få ett kontaktpunkt å forholde deg til for alle «ikke-tekniske» spørsmål. For de kundene som allerede mottar én strømregning med både kraft og nettleie fra kraftleverandøren, blir det altså enda enklere å være strømkunde fra februar.

 

Meld fra om flytting god tid i forveien – og meld også fra om utflytting!

I dag gir de aller fleste beskjed om flytting etter at de har flyttet. Fram til i dag har det vært den mest praktiske løsningen, siden vi har vært avhengig av målerstand på flyttedato.

Nå når de automatiske målerne er kommet på plass, kan vi enkelt hente inn korrekt målerstand på flyttedato. Hovedregelen fra nå er derfor; meld fra om flytting i god tid før du flytter! Da slipper du også å tenke på dette når du står midt oppe i alle de andre praktiske tingene som må gjøres når man flytter.

Altså; hvis du skal flytte – ta kontakt med kraftleverandøren din god tid i forveien! Dette gjelder også ved utflytting.

 

Når skal jeg kontakte Lofotkraft?

Lofotkraft selger ikke strøm, men drifter strømnettet i Lofoten. Vi vil fortsatt ha ansvaret for planlagte strømutkoblinger, spenningsklager, jordfeil, måleren din osv – altså alle tekniske forhold knyttet til strømnettet og måleren. Vi har også ansvaret for at data knyttet til målepunktet ditt, som f.eks. anleggsadresse.  Nytilnytninger og byggestrøm er det også vi som håndterer. Har du spørsmål om slike saker, er det oss du skal kontakte. Du kan sende epost om slike saker til kundeservice@lofotkraft.no, ringe oss på 7606 7606, eller kontakte oss på Facebook.

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Logg på Min side

Har du ikke brukerkonto? Vennligst registrer deg.